Google Mainonnan Hyodyt

Miksi Google-markkinointia kannattaa tehdä?

Sisällöt tuottanut: Digiteam

Google-markkinoinnilla (Google Ads hakusanamainonta) pyritään vastaamaan olemassa olevaan kysyntään. Eli houkutellaan ostohalukkaat ihmiset tai yritykset kotisivuillenne, jotta käynti johtaisi jossain vaiheessa kauppaan.

Mitä tarkemmin haun pystyy kohdentamaan, sitä ostovalmiimpia asiakkaita hakukoneesta voi tavoittaa.

Esim. jos joku hakee ”käytetty auto”, on todella vaikea tietää, minkälaista käytettyä autoa kävijä on etsimässä. Mutta jos kävijä kirjoittaa ”Toyota Corolla Verso 2007, 1.6 automaatti” tai ”käytetyt Toyota Corolla Verso 5000 €”, tiedetään hakijan tarpeesta jo paljon enemmän.

Google Ads Tarkka Haku
Kohdennettu Hakusanamainonta

Kun hakukoneesta houkutellaan tarkasti yrityksesi tuotteita ja palveluita kuvaavilla hauilla kävijöitä, saadaan niistä hyvällä osumalla uusia asiakkaita ja myös mainonnan kustannukset pysyvät silloin kurissa. Tarkasti kohdennetulla mainonnalla voi joskus saada hyviä tuloksia kohtuullisillakin panostuksilla.

Diamond

Google-markkinointi tunnettuuden kasvattajana

Google-markkinointia voidaan käyttää myös silloin, kun halutaan tutustuttaa ihmisiä yritykseen tai sen tuotteisiin. Kun hakusanamainontaa käytetään näin, täytyy tämä ottaa huomioon tuloksia arvioitaessa. 

Yleensä mainontaa käytetään hyvin konversiolähtöisesti. Mainonnalle on silloin asetettu konkreettisia tavoitetapahtumia sivustolla, esim. yhteydenotot tai tilaukset. Jos kävijöitä hankitaan tutustumaan johonkin heille täysin uuteen asiaan, ei näitä mittareita voida käyttää mittaamaan mainonnan menestystä. Tunnettuuden ja brändin kasvattaminen on hidasta ja kävijän tutustuttaminen aiheeseen on tässä vain yksi vaihe.

Tunnettuuden kasvattamista voidaan tukea uudelleenmarkkinoinnilla, jolloin sivustolle saatuja kävijöitä muistutetaan muilla verkkosivustoilla tuotteesta, palvelusta tai yrityksestä.

Google-markkinoinnin kolme vaihetta

  1. Ydinajatuksena (SEM ja SEO) on löytyä hakutuloksissa mahdollisimman korkealta silloin, kun toimialasi tuotteita ja palveluita ollaan etsimässä niitä hyvin kuvaavilla hakusanoilla tai hakulauseilla.
  2. Seuraava haaste on saada tämä hakija klikkaamaan linkkiäsi, jotta tämä hakija tulee yrityksesi verkkosivustolle.
  3. Viimeisessä vaiheessa tavoitteena on saada tämä kävijä perehtymään yrityksesi tuotteisiin ja palveluihin ja ohjata tämä ottamaan yhteyttä, tekemään ostos tai tulemaan esim. liikkeeseen.
Diamond

Milloin Google-markkinoinnista ei ole hyötyä?

Google-markkinointi ei yksin auta muuhun, kuin yrityksen verkkosivuston löydettävyyden parantamiseen halutuilla hakusanoilla. Jos kilpailijoittesi löydettävyys ei ole kovin hyvä, voit saada Google-markkinoinnilla hyviä tuloksia aikaiseksi.

Pelkällä mainonnalla ei kuitenkaan lennetä kuuhun, jos muut asiat eivät toimi ja kilpailijoidenkin löydettävyys on kunnossa. Yksi mainontaan liittyvä haaste voi olla se, että sitä ei ole toteutettu riittävän hyvin. Lisää tietoa hakusanamainonnan laadun mittareista löydät täältä. Mainonnan laatu on helppo korjata ottamalla yhteyttä osaavaan digimarkkinointitoimistoon.

Suurempia ongelmia on edessä, jos mainonnan tuloksia heikentää jokin seuraavista asioista.

1. Yrityksesi tuotteiden ja palveluiden
a. kiinnostavuus on alhainen
b. laatu on heikko
c. hinta on liian korkea

2. Asiakaspalvelun ja myynnin laatu on heikkoa
3. Valikoiman yksipuolisuus ja suppeus
4. Yleinen toimialan kysyntä, trendit
5. Ylivoimainen kilpailija
6. Yrityksen verkkosivusto (tämän voimme korjata)
7. Yrityksen brändi, tunnettuus, luotettavuus, maine ei ole kunnossa
8. Yleinen taloudellinen tilanne

Näistä haasteista verkkosivusto on helpoin korjata, mutta yhtäkään näistä ei voi korjata Google-mainonnan avulla.

Laitetaan sinunkin hakukoneasiat kuntoon