Google Mainonnan Optimointi

Google-markkinoinnin ylläpito ja optimointi

Sisällöt tuottanut: Digiteam

Hakusanamainontaa tulee aktiivisesti mitata, ylläpitää ja optimoida säännöllisesti. Ylläpito ja optimointi ovat kuitenkin kaksi eri asiaa, joita molempia pitää tehdä.

Mitä hakusanamainonnan ylläpito on?

Google Mainonnan Mittaus

Perusylläpidolla varmistetaan mainonnan kilpailukykyisyys ja toimivuus, eli se että mainonta ylipäätään näkyy, löytyy järkeviltä sijoituksilta ja että mainoksia klikataan. Google-mainonnan perustoimivuutta hallinnoidaan mainonnan hallinnan päästä, eli Google Ads käyttöliittymästä. Pelkkä ylläpito, klikkiprosenttien, kustannusten, sijoitusten ja klikkimäärien raportointi ei vielä kerro mainonnan tuottamasta liiketoimintahyödystä, tai siitä, onko se saavuttanut sille asetetut tavoitteet.

Perustoimivuudella pitäisi varmistaa ainakin seuraavat asiat:

  1. Mainosten sijoitus tulisi olla sijoilla 1-3, sillä tästä alaspäin klikkiprosentti yleensä heikkenee ja todennäköisesti klikkitarjous on niin alhainen, että mainosta ei näytetä kuin osassa hauista.
  2. Mainoksia näytetään yli 90% hauista, mieluummin enemmän. Tässä oletuksena on, että mainonta on kohdennettu oikein.
  3. Mainosten klikkiprosentti on hyvä. Hyvään klikkiprosenttiin ei ole kaiken kattavaa sääntöä, sillä kilpailu, toimialan luonne, sanojen geneerisyys ja monimerkityksellisyys vaikuttavat klikkiprosenttiin. Yleisesti 5-10% on ok, yli 10% hyvä, yli 20% erinomainen.
  4. Jos mainonta näkyy väärien hakutermien yhteydessä, niin se estetää
Diamond

Mitä hakusanamainonnan optimointi on?

Mainonnan optimoinnilla pyritään siihen, että mainonta saavuttaisi sille asetetut, yleensä myyntiin liittyvät tavoitteet, esim. yhteydenotot, tilaukset tms. Optimointia varten tuloksia pitää seurata ainakin sivustoanalytiikan avulla, mutta mahdollisesti myös muiden työkalujen ja mittareiden avulla. Alkeellisimmillaan mittaus lähtee siitä liikkeelle, että mainostava yritys kysyy uusilta asiakkailtaan, mistä nämä ovat yrityksen löytäneet. Pitkälle viety mittaus mahdollistaa tuloksien tarkastelun CRM:n raportoiduista myyntiluvuista. Tavoitteena onkin päästä kiinni mahdollisimman lähelle tilannetta, jossa mainonnan vaikutusta myyntiin pystyttäisiin arvioimaan mahdollisimman tarkasti.

Optimoinnilla pyritään maksimoimaan mainostajan saama myynnillinen hyöty suhteessa mainonnan kustannuksiin. Tämä ei aina tarkoita kustannusten vähentämistä, vaan esimerkiksi niiden tehokkaampaa ja tarkempaa kohdistamista. Myös mediakustannusten nosto on perusteltua silloin, jos sillä saadaan reilu kasvu myyntiin. Kustannusten leikkaaminen on silloin periaatteena oikea, jos mainonta on täysin tuottamatonta.

Mainonnan optimoinnin haasteet

Tulosten arviointi vaatii hyvin usein jatkotutkimusta, analysointia ja testausta, jonka avulla voidaan varmistaa, onko tulokset tulkittu oikein. Potentiaalisten asiakkaiden käyttäytymiseen vaikuttavat todella monet asiat ja liian suoraviivainen tulkinta johtaakin yleensä väärin ratkaisuihin. Esimerkiksi verkkokaupassa harkinta-vertailuvaiheen avainsanoilla ei välttämättä saada suoria tilauksia, mutta ilman näiden sanojen käyttämistä ei syntyisi niitä asiakkaita, jotka myöhemmin palaavat täsmällisillä tuotteen nimihauilla takaisin tekemään tilausta.

Tulosten tulkintaan ei siis riitä pelkkä Google Adsin tekninen osaaminen, jonka kunniaksi toimisto on saanut Google Ads sertifikaatin. Optimoinnin näkökulmasta on välttämätöntä ymmärtää mainostavan yrityksen liiketoiminnan tavoitteet, kohderyhmien motivaatiot ja tarpeet, miten kävijöihin yleisesti verkossa vaikutetaan, mitkä kaikki asiat ovat voineet vaikutta hakukoneessa ja mikä viesti puree kohderyhmiin.

Toinen selkeä haaste on se, että jos dataa kerääntyy todella vähän tai hitaasti, ei päätöksiä voi tehdä tilastollisten mallien perusteella, vaan silloin siirrytään lähemmäksi kokemuspohjaista arviointia, jolloin optimoijan osaaminen on avainasemassa. Vuosienkaan kokemus mainonnasta ei auta, jollei optimoijalla ole pitkää kokemusta verkkosivuston kävijöiden käyttäytymisen kokonaisvaltaisesta analysoinnista ja mittaamisesta tai tutkimisesta web-analytiikan avulla.

Kolmas optimoinnin haaste on hakijoiden käyttämät useat päätelaitteet. Kun kävijä tulee eri päätelaitteella sivustolle, ei tätä välttämättä pystytä enää tunnistamaan samaksi kävijäksi. Tällöin saatetaan menettää tieto siitä, mikä ostavan asiakkaan toi alun perin sivustolle. Tällöin mainonta saattaa menettää kunnian tilauksiin päättyneistä asiakkuuksista, vaikka ensimmäinen kontakti olisikin sitä kautta syntynyt. Myös tästä syystä mainontaa tulisikin tarkastella laajemmin, kuin välittömien tulosten valossa.

Laitetaan sinunkin hakukoneasiat kuntoon