Google Ads Suunnittelu

Google-markkinoinnin suunnittelu

Sisällöt tuottanut: Digiteam

Mainonnan suunnittelun pohjana on siis avainsanatutkimus, jonka perusteella tehdään valintoja siitä, mitä ja miten lähdetään mainostamaan. Myös käytettävissä oleva budjetti vaikuttaa hyvin usein Google-markkinoinnin priorisointeihin ja valintoihin.

Google Ads Mittaus
Laskeutumissivu Hakusanamainontaan

Sivuston huomioiminen mainonnan suunnittelussa

Kolmas valintoihin vaikuttava tekijä saattaa olla sivusto, jolle hakijat halutaan ohjata. Jos sivusto ei tarjoa hakusanalle oikeaa sisältöä, on sinne turha ohjata kävijääkään. Jos hakusanasi on ”puutarhakalusteet”, mutta et sivustollasi kerro myyväsi niitä, ei sillä sanalla kannata mainostaakaan.

On tärkeä ymmärtää, että kävijä odottaa löytävänsä välittömästi tietoa etsimästään tuotteesta ja palvelusta. Jos sitä ei löydy, ei kävijäkään jää asiaa sivustollesi ihmettelemään, vaan hakee sen todennäköisesti kilpailijasi sivustolta. Tämä on ensimmäinen syy siihen, miksi mainonnassa ei kannata käyttää sellaisia tuotesanoja tai palvelusanoja, joista sivustosi ei kerro.

Toinen syy on mainostekninen, joka liittyy Google-mainonnan laatupisteisiin. Koska hakukoneen käyttäjät ovat Googlelle elintärkeitä, pyrkii se varmistamaan laadukkaan käyttökokemuksen tiedonhakijalle. Tämän Google ottaa huomioon myös mainonnassa. Jos hakusanan aihepiiriä ei käsitellä sivulla, johon mainos ohjaa, joutuu mainostaja todennäköisesti maksamaan korkeampaa hintaa klikkauksista. Alhaiset laatupisteet voivat johtaa myös siihen, että mainoksen näkyvyys on rajallinen.

Diamond

Mainostilin rakenne

Google Ads mainostili pitää suunnitella niin, että mainonnan kohdistus, budjetin kohdistaminen, mainonnan mitattavuus ja muokattavuus saadaan tehtyä optimaalisesti.

Maantieteellinen kohdistaminen kampanjoiden avulla

Koska jokaiselle kampanjalle määritellään oma maantieteellinen kohdistus, voi maantieteellisten tulosten mittaamisen perusteena olla esimerkiksi kahden erillisen kampanjan luominen.

Mitä tarkempaan paikalliseen kohdistamiseen halutaan mennä, sitä todennäköisemmin on järkevää käyttää kahta eri kampanjaa. Paras ja kattavin peittävyys saadaan kahdella kampanjalla, joista toinen on kohdistettu maantieteellisellä rajauksella ja toinen on kohdistettu hakusanojen perusteella.

Kampanjoiden jaottelu tuoteryhmittäin tai palveluittain

Kun kampanjat on jaoteltu tuoteryhmittäin tai palveluittain, niiden mitattavuus ja hallittavuus paranee merkittävästi. Eri kampanjoiden lukuja on helpompi verrata toisiinsa sekä mainonnan hallinnassa, sivustoanalytiikan puolella ja lopullista myyntituottoa arvioitaessa.

Tulosten perusteella pystyt arvioimaan kunkin osa-alueen menestymistä ja kohdistamaan kuhunkin palveluun tai tuoteryhmään toimenpiteitä, sotkematta muiden toimintaa tai vaikuttamatta muiden tuloksiin.

Budjetin kohdistaminen

Jokaisella kampanjalle voi asettaa oman päiväbudjettinsa, jolloin myös budjetin voi kohdistaa tarpeen mukaan esim. ostopäätöksen eri vaiheisiin, maantieteellisesti tai tuoteryhmittäin. Erityisen tärkeää tämä on silloin, jos budjetti on rajallinen. Järkevällä kampanjoiden jaottelulla voidaan varmistaa, että esim. tärkeimpien tuoteryhmien mainokset, tai ostopäätös-vaiheeseen osuvat mainokset tavoittavat 100% potentiaalista.

Mainosryhmien suunnittelu

Kohdistamisella tarkoitetaan ensinnäkin mainosryhmän avainsanavalintoja. Valintaa pitäisi määrätä se, miten kattavasti ja täsmällisesti mainostekstillä pystytään vastaamaan hakijan tarpeeseen. Mitä täsmällisemmin mainosteksti vastaa hakijan tarpeeseen, sen todennäköisemmin tämä klikkaa mainosta. Jos samassa mainosryhmässä on avainsanoina ”tilitoimistopalvelut” ja ”putkityöt”, on aivan varma, että mainosta ei pysty suunnittelemaan optimaalisesti kummallekin hakijaryhmälle. Jos mainosteksti ei vastaa hakua, ei mainostakaan klikata. Mainostekstillä tarkoitetaan koko mainoksen tekstiä, mukaan lukien myös otsikon alla näkyvän osan pidemmän kuvauksen. Yhteneväisyyttä olisi hyvä pystyä tukemaan myös mainoslaajennuksissa, toki mahdollisuuksien mukaan.

Hakutyyppi

Toinen kohdistamiseen liittyvä tärkeä asia on avainsanan hakutyyppi. Hakutyyppi tarkoittaa sitä, kuinka täsmällisesti hakijan tekemän haun on vastattava hakusanaa tai hakulausetta, jotta mainos tulisi näkyville. Jos kohdistus on liian tiukka, näkyy mainos hyvin pienelle kohderyhmälle. Jos taas rajaus on liian väljä, näkyy mainos jatkuvasti väärissä yhteyksissä, heikentäen klikkiprosenttia, keräämällä turhia klikkejä ja tuhlaamalla budjettia. Pahimmillaan budjetti tulee käytettyä pääasiallisesti heikkolaatuisiin kävijöihin

Laskeutumissivun valinta

Aivan yhtä tärkeää kuin on hakusanan ja mainostekstin yhteneväisyys, täytyy myös laskeutumissivun seurata tätä yhteneväisyyttä. Sen kummemmin ottamatta kantaa sivun sisällön laatuun, sen pitäisi käsitellä asiaa, jota kävijä on ollut hakemassa, jotta tämä saadaan jäämään sivustolle. Toinen tärkeä tekijä on mainonnan laatupisteet, joilla vaikutetaan mainonnan kilpailukykyyn ja klikkihintoihin.

Laitetaan sinunkin hakukoneasiat kuntoon