Google Mainonnan Mittaaminen

Google-mainonnan mittaamisen perusteet

Sisällöt tuottanut: Digiteam

Ylläpitoa ja optimointia pitää tehdä säännöllisesti. Tarkastusten ja toimenpiteiden tiheyteen vaikuttavat toimiala, yrityksen toiminnan luonne, mitä mainostetaan, kuinka suuria datamääriä mainonta tuottaa, kuinka laajaa mainonta on jne. Tarkastus ja optimointiväli voidaan karkeasti yleistää niin, että mitä enemmän dataa tulee, sen useammin on järkevää käydä se läpi. Joskus ylläpito ja optimointityö saattavat vaatia alkuvaiheessa enemmän muutoksia, joskus työmäärä pysyy korkeana. Suurien datamäärien tarkastaminen vaatii joka tapauksessa runsaasti aikaa, vaikka varsinaisia muutoksia ei paljon tarvitsisikaan tehdä.

Samalla on hyvä muistaa, että pitkän aikavälin tuloksia pitää myös tarkastella säännöllisesti.

Google Ads Mittarit
Google Mainonnan Konversiot

Konversiohakuisen mainonnan mittaaminen

Konversiohakuisen Google-markkinoinnin mittaaminen aloitetaan sillä, että sivuston analytiikka laitetaan kuntoon ja varmistetaan, että käyntien laadullinen mittaus ja konversiopisteet, sekä myyntiä edistävät sivustotapahtumat saadaan mitattua. Samalla varmistetaan, että Google Ads -tili on yhdistetty analytiikkaan, jotta tulokset saadaan saumattomasti mitattua. Alkutyön jälkeen, hyvin suunniteltu mainonta voidaan käynnistää.

Mittauksessa otetaan huomioon kaikki hakuun ja mainontaan liittyvät eri vaiheet, aina lähtien siitä, missä yhteyksissä mainoksia on näytetty, päättyen siihen mitä kävijät ovat tehneet sivustolla ja missä vaiheessa sieltä poistuneet.

Kun kävijän koko polku on seurannassa, voidaan kehittää

  • mainonnan kohdennusta (avainsanakohdennukset, negatiiviset termit)
  • viestiä (mainostekstit, sivuston sisältö)
  • laskeutumissivujen valintaa tai optimoida nykyisiä
  • kehittää sivustoa (ulkoasu, asettelu, tekninen toimivuus)
  • tehdä konversio-optimointia

Vain perusteellisella läpileikkauksella voidaan tehdä oikeita valintoja ja toimenpiteitä luotettavasti.

Diamond

Tunnettuusmarkkinoinnin mittaaminen

Tunnettuusmarkkinoinnin mittauksessa on täsmälleen samat alkuvaiheet kuin konversiohakuisen mainonnan osalta. Kun mittaus on kunnossa ja Google-mainonta käynnistetty, keskitytään mittauksessa hakujen laadun arviointiin, sisällön kuluttamiseen ja sitoutumiseen, sekä mahdollisesti sivustolle palaamiseen. Tunnettuuden kehitystä mitattaessa, seurataan myös yrityksen nimeen, palveluihin tai tuotteisiin kohdistuvien hakujen määrän muutoksilla.

Keskeisin ero konversiohakuisen mainonnan mittaamiseen on ilmeinen, eli konversioita ei tässä vaiheessa vielä odoteta, mutta niitä toki myös seurataan. Silloin täytyy kuitenkin muistaa, että tässä vaiheessa ne ovat kuitenkin vain ylimääräistä hyvää ja tunnettuuden kasvattamisella haetaan pitkäaikaisempaa hyötyä.

Laitetaan sinunkin hakukoneasiat kuntoon