Google Hakusanamainonta

Google hakusanamainonta

Sisällöt tuottanut: Digiteam

Google hakusanamainontaa kutsutaan yleensä Google Adsiksi mainonnanhallinnan nimen mukaisesti.
Hakusanamainonnan perusteet ovat hyvin yksinkertaiset.

1. Perustat Google Ads tilin, josta voit luoda ja muokata mainontaa

2. Lisäät maksukortin tiedot, jolta Google veloittaa klikit

3. Luot kampanjan, johon määrität

a. Maantieteellisen kohdistuksen, eli missä mainonta saa näkyä
b. Päiväbudjetin, eli summan paljonko olet valmis käyttämään klikkeihin päivittäin
c. Mainosryhmät ja yhdessä mainosryhmässä on aina vähintään

  • 1 hakusana, jolla mainos halutaan saada näkyville
  • 1 mainosteksti, joka tulee näkyville, kun hakusanaa käytetään
  • 1. Laskeutumissivun mainoksen linkille, eli mille sivulle haluat mainosta klikanneen kävijän ohjata

4. PUM! Mainoksesi on valmis.
Google tarkastaa mainostekstin sisällön väärinkäytösten tai sopimattomuuksien varalta, mutta nopeimmillaan mainonta on päällä jo muutamassa minuutissa. Vaikka perusperiaate onkin hyvin yksinkertainen, ei tällä tavalla rakennettua mainontaa kannata lähteä tekemään. Mainonnan tuloksiin ja laatuun vaikuttavia tekijöitä on todella paljon. Google-markkinoinnin kilpailu on erittäin kovaa. Huonolla mainossuunnittelulla ja mainonnan toteutuksella voidaan päätyä hankkimaan kyllä paljon kävijöitä, mutta ei yhtään asiakasta.

Kuinka laadukasta Google-markkinointia tehdään?

Laadukas Google Markkinointi

Laadukas Google-markkinointi voidaan yleistäen jakaa kolmeen eri vaiheeseen, joista jokainen on yhtä tärkeä. Alkuvaiheessa tekemättä jääneiden asioiden negatiivinen vaikutus saattaa tosin kertautua ja on suurempi työ korjata niitä myöhemmissä vaiheissa, vaikka se onkin mahdollista. Miksi odottaisit tuloksia pitkään ja käyttäisin rahaa turhaan optimointiin, kun asiat voi tehdä kerralla hyvin?

Hyvällä suunnittelulla

  • saadaan tuloksia (myyntiä) nopeammin aikaiseksi
  • säästetään mainostajan rahaa
  • helpotetaan mainonnan mittaamista
  • parannetaan mainonnan muokattavuutta ja laadullista kehittämistä.

Google-markkinoinnin vaiheet

1. Avainsanatutkimus
2. Mainonnan suunnittelu
3. Ylläpito ja optimointi

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen perusteella selvitetään hakusanat ja sanayhdistelmät, joilla potentiaaliset asiakkaat hakevat, tai voivat hakea yrityksesi tuotteita ja palveluita hakukoneesta. Avainsanatutkimus aloitetaan avainsanakartoituksella.

Avainsanakartoitus

Google-markkinoinnin suunnittelu lähtee liikkeelle myytävien tuotteiden ja palveluiden kartoittamisella. Tämän jälkeen pyritään pohtimaan eri tapoja, joilla potentiaaliset asiakkaat voivat näitä hakea. Näin ollen pitää perehtyä potentiaalisten asiakkaiden motiiveihin, eli mitä tarpeita tuotteilla ja palveluilla pyritään täyttämään tai mitä ongelmia ratkaisemaan. Tällä tavoin voidaan määritellä avainsanoja tai avainsanayhdistelmiä, joilla yrityksesi tuotteita tai palveluita saatetaan hakea. Tätä vaihetta kutsutaan avainsanakartoitukseksi.

Avainsanakartoituksessa tulisi yleensä löytyä vähintään satoja, mahdollisesti kymmeniä tai satoja tuhansia variaatioita eri tavoista hakea. Laajuus riippuu toimialasta, sekä palveluiden tai tuotteiden määrästä ja maantieteellisestä toiminta-alueesta. Huolimattomasti tai suppeasti tehty kartoitus jättää seuraavasta vaiheesta, eli avainsanatutkimuksesta torson, voi johtaa vääriin avainsanavalintoihin ja sitä kautta huonoihin tuloksiin.

Avainsanakartoituksessa voidaan hyödyntää myös avainsanaohjelmistojen tarjoamia ehdotuksia, mutta paras lopputulos saadaan, kun avainsanakartoituksen toteuttaa Google-markkinoinnin osaaja, joka käyttää oman osaamisensa tukena avainsanaohjelmistoa.

Avainsanatutkimuksen tulokset ja hyödyntäminen

Kun potentiaaliset hakusanat on kartoitettu, ryhdytään selvittämään niiden hakumääriä. Samalla selviää arvio kunkin hakutavan klikkihinnoista.

Määrällisiä arvoja tärkeämpää on kuitenkin hakutermien laadullinen arviointi ja pohdinta siitä, mitä potentiaalinen hakija on etsimässä kirjoittaessaan tämän hakusanan tai hakulauseen hakukenttään. Hyvin yleisesti käytettävistä sanoista ei aina pysty tätä tarkasti sanomaan ja monilla sanoilla saattaa olla eri aloilla useita eri merkityksiä.

Hakutapoja voidaan yrittää luokitella myös ns. ostovaiheputken avulla, eli kuvaako haku selkeästi jotain seuraavista vaiheista

1. Tietoisuus
2. Harkinta/Vertailu/tiedonhankinta
3. Osto
4. Sitouttaminen/Palvelu
5. Kanta-asiakkuus/suosittelu

Laadullisen arvioinnin perusteella lähdetään priorisoimaan avainsanavalintoja ja sitä kautta mainostilin ja kampanjoiden rakennetta, sekä mediabudjettia, tai sen kohdistamista.

Laitetaan sinunkin hakukoneasiat kuntoon