Sisällöt hakukoneoptimoinnissa
Sisällöt ovat hakukoneoptimoinnin ytimessä, sillä ne määrittävät sen, missä yhteyksissä sivusto hakukoneesta löytyy. Sivusto ei voi löytyä sellaisiin aiheisiin liittyvillä hauilla, joita sivustolla ei käsitellä.
Kuinka hakukone arvioi sivuston sisältöjä
Hakurobotit skannaavat sivustojen sisältöjä. Ne pyrkivät arvioimaan sitä, mistä aiheesta sivusto kokonaisuutena tai mistä yksittäinen sivu kertoo.
Toimintatapaa voi verrata siihen, että pyrit itse arvioimaan, mitä aihetta jokin tietokirja käsittelee. Kannesta löytyy todennäköisesti jo aihetta kuvaava nimi. Tämän jälkeen avaat sisällysluettelon, josta näkyy miten aihetta on lähestytty ja mitä asioita aiheesta käsitellään. Vilkaisu sisäsivuille kertoo vielä tarkemmin, mitä informaatiota ja kuinka paljon tietoa aiheesta löytyy.
Hakukone katselee sivustoja hyvin samalla tavalla silloin, kun ne pyrkivät määrittämään sen, millä hakusanoilla sivuston tulisi löytyä.
Sivuston sisältörakenne
Sivuston sivukartta/valikkorakenne ja sivujen hierarkia ovat hakukoneelle sama, kuin kirjan sisällysluettelo sinulle. Sivukartan ja hierarkian suunnittelulla voidaan hakukoneelle ja käyttäjälle viestiä sivuston sisältöjen aiheista. Hierarkiaa hyväksikäyttäen, voidaan luoda sisältökokonaisuuksia eri aihepiireistä.

Yksittäisen sivun sisältö hakukoneoptimoinnissa
Koska Google tarkastelee yksittäistä sivua sisältökokonaisuutena, tulisi yhdellä sivulla keskittyä yhteen hakutermiin, mikäli tällä hakutermillä halutaan löytyä mahdollisimman hyvin. Silloin sivu lähettää selkeän signaalin siitä, mikä sivun viesti ja aihe on, eli minkälaisissa hauissa sen kuuluisi löytyä.
Hakutermin olisi hyvä löytyä ainakin seuraavista paikoista
- H1 otsikko
- H2 ja H3 otsikoissa (ei tarvitse/kannata spämmätä joka otsikkoon)
- Leipäteksti – max 3 % sanoista, ettei mene spämmin puolelle
- URL-osoite
- Kuvien ja tiedostojen nimet, sekä kuvien alt-tekstit
Hakukoneoptimointiin valitut hakutermit
Hakukoneoptimoinnin tavoitteiden näkökulmasta sivuston löydettävyyttä kannattaisi kehittää ensisijaisesti hakutermistöllä, joka tuo yritykselle myyntiä. Hakutermit itsessään saattavat jo paljastaa, onko kyseessä yleinen tiedonhaku vai ostoon liittyvä haku tai ostoon liittyvä tiedonhaku.
Oikeiden hakutermien valinta
Hakutermien valinnassa pitää huomioida hakusanan tai hakusanojen tuottaman myynnin volyymi. Ei siis hakumäärien volyymi, vaan myynnin volyymi. Pienemmän hakumäärän hakutermi on yleensä tarkempi ja myynnin osuma parempi. Se saattaa tuottaa yhtä paljon tai enemmän myyntiä kuin suuren hakuvolyymin hakutermi.
Hakutermien hakuvolyymia ja yhteyttä myyntiin voidaan tutkia avainsanatutkimuksen avulla. Hakutermin vaikutusta myyntiin voi myös tutkia ja testata hakusanamainonnan avulla. Hyvällä tuurilla asiasta on jo tietoa tarjolla analytiikassa tai mainonnan järjestelmissä.
Miksi täsmälleen oikea hakutermi on tärkeää
Hakukone pyrkii miellyttämään tiedonhakijaa. Mitä täsmällisemmin sivuston sisällössä käytetään hakijan käyttämää termiä, sitä todennäköisemmin se löytyy hakukoneesta hyvin. Google ymmärtää synonyymejä ja aihepiirejä, mutta täsmällisillä termeillä saat parempia tuloksia.
Toinen syy liittyy siihen, miten sivustolle hankittu kävijä suhtautuu hakutuloksesta löytyvään linkkiin ja sivuston sisältöön. Mikäli hakutuloksista löytyvä linkki sisältää hakijan käyttämän hakutermin, mieltää hakija linkin johtavan häntä kiinnostavalle sivustolle. Saavuttuaan sivustolle, kävijä samaistuu sisältöön paremmin, mikäli siellä käytetään hänen ymmärtämiään termejä.

Sisällön määrä
Koko sivuston sisällön määrä vaikuttaa sivuston hakukonesijoitukseen. Vielä ehkä tärkeämpää on kuitenkin se, että kullakin yksittäisellä sivuilla on riittävästi sisältöä. Hakukone arvostaa sisältöjä, sillä ne vahvistavat sivuston viestiä.
Sisällön laatu
Sisällöiksi lasketaan kaikki tekstit, kuvat ja videot, jotka sivustolta löytyvät. Vaikka sisällön määrä on tärkeä, kannattaa sisällöt suunnitella ensisijaisesti sivun käyttäjille. Hyvä löydettävyys menee hukkaan, jos sivustolle hankitut kävijät poistuvat välittömästi.
Google ei osaa arvioida sisällön merkitystä kävijälle, vaan se tarkastelee sisältöjä lähinnä tilastollisesta ja teknisestä näkökulmasta. Sisällön laatua se pyrkii arvioimaan myös käyttäjäsignaalien avulla.