Käyttäjäsignaalit hakukoneoptimoinnissa

Mitä SEO-käyttäjäsignaalit ovat?

Google pyrkii arvioimaan sivuston merkittävyyttä ja arvostusta käyttäjien antamien signaalien kautta. Käytännössä Google mittaa kävijöiden tapaa reagoida sivustoon eri tavoilla. 

Osaan signaaleista voi pyrkiä vaikuttamaan aktiivisesti, mutta osaan asioista voi olla hyvin hankala tai lähes mahdotonta vaikuttaa.

Tällaisia ovat esim. sivuston ikä tai brändin merkittävyys. Suurilla tunnetuilla brändeillä on suurempi auktoriteetti oman alan hauissa, koska hakukone kokee tällaisten toimijoiden hyvän löydettävyyden tärkeäksi hakukoneen uskottavuuden kannalta.

Mihin käyttäjäsignaaleihin voi vaikuttaa

Käyttäjäsignaaleilla on suuri painoarvo hakukoneoptimoinnissa, joten niihin asioihin, joihin voi vaikuttaa kannattaa panostaa.

Tärkeimmät käyttäjäsignaalit, joihin kannattaa panostaa

  • klikkiprosentti hakutuloksissa
  • sivustolla vietetty aika
  • sivustolle johtavat linkit

Hakutuloksien klikkiprosentti

Hakutuloksien klikkiprosenttiin voidaan vaikuttaa sillä, mitä hakutuloksiin ilmaantuvassa linkissä lukee. Mitä houkuttelevampi linkkiteksti on, sitä todennäköisemmin sitä klikataan. Klikkiprosenttiin vaikutetaan samoilla tekijöillä kuin hakusanamainonnassa.

Jokaisen sivun hakutuloslinkki voidaan määritellä sivukohtaisen Meta Titlen (linkin otsikko) ja Meta descriptionin (linkin kuvausteksti) avulla.

Sivustolla vietetty aika

Sivustolla vietettyyn aikaan voidaan vaikuttaa sivuston käytettävyydellä, sekä mielenkiintoisilla hyvillä sisällöillä. 

Toisin sanoen tekninen SEO vaikuttaa myös tähän. Tämä tukee myös sitä, että myyntiartikkeleihin liittyvää sisältöä ei kannata suoltaa ilman ajatusta. Sisällön pitää olla mielenkiintoista ja kävijälle merkityksellistä.

Sisältöjen laadun lisäksi kävijää tulisi ohjata taitavasti muiden sivustolla olevien sisältöjen ääreen.

Sivustolle johtavat linkit

Google pitää sivustolle johtavia linkkejä muiden antamina suosituksina. Linkin tuomaan hyötyyn vaikuttavat linkkien määrä ja laatu.

Linkin laatuun vaikuttaa mm. kuinka arvostettu linkittävä sivusto on ja onko linkki sellaisen sisällön yhteydessä, joka käsittelee yrityksesi tuotteita ja palveluita.

Huippuhyvät sisällöt

Teoriassa briljantit sisällöt voisivat saada yritykset ja ihmiset luomaan linkkejä sivustollesi. Tällaisen sisällön luominen on kuitenkin monille yrityksille lähinnä teoreettinen unelma. Linkkejä keräävän sisällön pitäisi olla todella erityislaatuista ja poikkeuksellista, jotta näin tapahtuisi. 

Yhteistyökumppanit ja verkosto

Linkkien hankkiminen vaatii aktiivisuutta. Linkityksiä voi pyytää keneltä vain, mutta käytännössä se on helpointa läheisiltä yhteistyökumppaneilta. 

Vieraskynä

Jos pystyt tarjoamaan asiantuntijuuttasi muiden yritysten blogeihin, kannattaa itse luotuja sisältöjä tarjota linkkiä vastaan. 

Viralliset tahot ja hakemistot

Varmista, että sivustolinkkisi löytyvät maksuttomista hakemistoista ja virallisista kanavista. Monet yrittäjäjärjestöt tai myyntiin ja markkinointiin liittyvät verkostot ylläpitävät jäsenistöstään jonkinlaista hakemistoa tai julkista profiilia. Näiden profiilien ylläpitoon ja linkityksiin kannattaa kiinnittää huomiota ja varmistaa, että sivustolinkit ovat kunnossa. 

Osa näistä kanavista tarjoaa ns. nofollow linkkejä, joista ei välttämättä tule vastaavaa linkkimehua ja kuin dofollow-linkeistä. Erilaisissa testeissä nofollow-linkeistä on kuitenkin havaittu olevan hyötyä.