Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimus on Google-markkinoinnin toimenpide, jolla selvitetään mitä termejä ja hakulauseita kohdeyleisösi käyttää etsiessään tuotteita, palveluita tai tietoa Googlesta. Tämä on keskeinen osa hakukoneoptimointia (SEO) ja hakusanamainontaa (SEM).
Avainsanatutkimuksen avulla suunnitellaan sisältöjä ja hakusanakampanjoita, jotka vastaavat käyttäjien tarpeisiin ja maksimoivat oikeanlaisen, kohderyhmiin osuvan näkyvyyden hakutuloksissa.
Mihin avainsanatutkimusta voidaan käyttää?
- Hakukoneoptimointi (SEO):
- Oikeat avainsanavalinnat auttavat löytymän oikealla tavalla orgaanisissa hakutuloksissa.
- Tarjoaa tietoa siitä, millaista sisältöä kannattaa luoda.
- Käytetään myös sivustouudistuksen yhteydessä sivukartan ja navigaation suunnitelussa
- Hakukonemainonta (SEM):
- Tehostaa mainontaa, kun valitaan tehokkaat ja relevantit avainsanat.
- Hyvät valinnat parantavat mainosten klikkausprosenttia (CTR) ja konversioastetta.
- Yleisön ymmärtäminen:
- Paljastaa, mitä asiakkaasi etsivät ja miten he ilmaisevat tarpeensa.
- Avainsanatutkimuksen avulla voidaan tunnistaa ja ennustaa sesonkeja ja trendejä
- Kilpailija-analyysi:
- Auttaa ymmärtämään, mitä avainsanoja kilpailijat käyttävät, kuinka he ovat löydettävyytensä rakentaneet, mitä vahvuuksia ja heikkouksia heillä on.
- Sisällön ideointi:
- Tarjoaa näkemyksiä siitä, millaisia blogikirjoituksia, verkkosivusisältöä tai tuotesivuja kannattaa luoda, jotta ne vastaisivat asiakkaiden mielenkiintoa ja heidän käyttämää/ymmärtämää termistöä.
Avainsanatutkimuksen vaiheet
Avainsanatutkimus voidaan toteuttaa, kun tutkittavan yrityksen toiminnasta on riittävän hyvä kuva. Asiakasymmärrystä kasvatetaan perehtymällä yrityksen toimintaan, kohderyhmiin, kohderyhmien motiiveihin, tarpeisiin, myyntipolkuihin, sekä myynnin ja markkinoinnin tavoitteisiin.
Kun taustatietoa on tarpeeksi, voidaan aloittaa itse avainsanatutkimuksen tekeminen.
Avainsanatutkimus pitää seuraavat vaiheet sisällään:
1. Tavoitteiden määrittely
- Määritä kohderyhmäsi ja heidän tarpeensa.
- Mitä haluat saavuttaa? Lisää myyntiä, liidejä, liikennettä tai brändin tunnettuutta?
2. Ideoiden kerääminen – avainsanojen kartoittaminen
- Brainstorming:
- Listaa tuotteitasi, palveluitasi ja niitä kuvaavia termejä.
- Asiakasymmärrys:
- Miten asiakkaat kuvaavat ongelmiaan tai tarpeitaan?
- Kilpailijoiden käyttäminen avainsanojen tutkiminen:
- Selvitä, mitä avainsanoja kilpailijasi käyttävät ja ovatko ne oman yrityksesi kohdalla käyttökelpoisia.
3. Työkalujen käyttö – ideoiden löytäminen, hakuvolyymien, sijoitusten, klikkihintojen ja kilpailutilanteen selvittäminen
- Muutamia avainsanatyökaluja:
- Google Keyword Planner: Hakujen volyymi ja kilpailutilanne.
- Ahrefs, SEMrush, Moz: Edistyneempiä työkaluja avainsanojen analysointiin.
- Ubersuggest: Helppokäyttöinen työkalu ideointiin.
- Oman sivuston analysointiin:
- Google Search Console: Selvitä, millä sijoituksilla, avainsanoilla ja hakuteemoilla verkkosivustosi löytyy tällä hetkellä.
4. Avainsanojen analysointi
- Hakujen volyymi:
- Kuinka usein avainsanaa haetaan? Vaikka suositut avainsanat tuovat potentiaalisesti enemmän liikennettä, ei hakumäärä ole aina hyvä kriteeri sanan valintaan.
- Kilpailun taso:
- Kuinka vaikeaa hakukoneoptimointitulosten saavuttaminen kullakin avainsanalla on, tai paljonko mainonnan klikeistä voi joutua maksamaan?
- Haun tarkoitus ja haun motivaatio:
- Onko hakija etsimässä tietoa, vertailemassa vaihtoehtoja vai valmis ostamaan? Aina hakutermi ei tätä paljasta ja sen käyttö saattaa pitää useita hakumotivaatioita sisällään.
- Relevanssi:
- Suoraa kauppaa haettaessa avainsanan tulee olla suoraan yhteydessä tarjontaasi ja vastata kohderyhmän tarpeisiin. Sanoilla voi olla myös useita merkityksiä toimialasta ja hakijasta riippuen, joita yrityksen näkökulmasta ei aina tule mietittyä.
- Ison volyymin avainsanoilla tehdään yleensä paljon yleistä tiedonhakua, joka ei välttämättä kohdistu ostohetkeen tai ei liity ostoaikomuksiin mitenkään. Ne voivat olla myös osa varsinaista ostoprosessia käynnistävää tiedonhankintaa.
- Vaikka avainsanan iso volyymi saattaa pitää vain pienen osan ostoon liittyviä hakuja, saattaa niiden määrä olla monin kerroin suurempi, kuin pelkillä tarkasti kohdistetuilla hauilla.
5. Avainsanojen valinta
Avainsanojen valintaan vaikuttaa se, mitä asiaa sillä ollaan ratkaisemassa tai kehittämässä. Jos kyseessä on koko yrityksen hakukonestrategia, valitaan erilaisille avainsanatyypeille erilaisia käyttötarkoituksia ja löydettävyydelle erilaisia tavoitteita.
Tässä muutamia yleisimpiä tapoja luokitella hakutermejä.
- Yleissanat:
- Yleiset aiheeseen liittyvät haut ovat korkean volyymin avainsanoja, joita siis haetaan paljon. Hakijan tarkka motivaatio tai ostopolun vaihe ei aina ole tiedossa.
- Tarkat haut, ns. pitkän hännän haut:
- Nämä ovat tarkempia hakulauseita, kuten ”paras sähköpyörä kaupunkiajoon”, joissa yleensä ollaan jo lähempänä hankintapäätöstä.
- Paikalliseen hakuun liittyvät avainsanat:
- Aluekohtaiset hakusanat, kuten ”autokorjaamo Helsinki”, ilmentävät melko usein ostotarvetta.
- Sanojen käyttäminen AI-kohdistetussa mainonnassa
- Datapohjaista tai AI-kohdistettua mainontaa tehdessä sanat toimivat enemmänkin mainontaa ohjaavina signaaleina, kuin tarkasti mainontaa kohdistavina tekijöinä.
Avainsanatutkimuksen tulosten tulkinnan haasteet
Avainsanatutkimuksen tuloksien tulkinnassa kokemus ja hakukonekäyttäytymisen osaaminen ovat erittäin tärkeitä. Avainsanatutkimuksen laajuus tulisi mitoittaa sen mukaan, ollaanko tekemässä avainsanastrategiaa koko yritykselle, vai yhdelle toimenpiteelle, tuotteelle tai kohderyhmälle.
Tulosten ja hakuintentioiden tulkinta tulisi olla hallussa, mutta myös tulkinnan perusteella valitut toimenpiteet pitäisi valita ja mitoittaa oikein.
Muutamia tyypillisiä haasteita:
- Kilpailu suosituilla avainsanoilla:
- Suuret yritykset hallitsevat usein laajan volyymin avainsanoilla löytymistä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö niihin kannattaisi lainkaan panostaa. Joskus kuitenkin pitkän hännän tai tarkkaa tarvetta ilmaisevat avainsanat voivat olla tuottavampi valinta. Kilpailutilanteen ja oman tilanteen arvioinnin avulla voidaan määrittää ne taistelut, joihin markkinoinnin resursseja kannattaa käyttää.
- Hakutarkoituksen ymmärtäminen:
- Kun yritetään selvittää hakijan motivaatiota, yksittäisen avainsanan tai hakulauseen analysointi voi olla hyvin vaikeaa. Hakijoiden tarpeiden selvittäminen voi vaatia kokeiluja ja testejä.
- Haun taustalla voi olla alan opiskelupaikkaan, palkkaukseen, yleiseen tietoon, koulutehtävään liittyvä haku, mutta yhtä hyvin palvelun tai tuotteen etsimiseen liittyvä tarve.
- Monilla sanoilla voi olla useita merkityksiä. Erityisen haastavia ovat erilaiset kirjainlyhenteet ja yhdistelmät, jotka saattavat eri yhteyksissä tarkoittaa aivan eri asioita.
- Datan tulkinta:
- Liian suuri tietomäärä voi hämmentää, jos ei tiedä, mihin keskittyä. Avainsanatutkimuksen laajuutta tulisikin rajata jo kartoitusvaiheessa riittävästi. Jos määrä jää suureksi, tietomassa tulisi jakaa osiin ja käsitellä omina kokonaisuuksinaan.
- Ylitulkitseminen voi myös olla turhaa, jos esim. mainonnassa ison volyymin sanoilla näkymistä voi lähteä jalostamaan tekoälyllä kohdennetulla mainonnalla, jossa mainonnan tavoitetapahtumat ja tulokset jalostavat näkymistä optimaalisella tavalla.
Yhteenveto
Avainsanatutkimus on digitaalisen markkinoinnin ytimessä, ja se auttaa ymmärtämään, mitä kohdeyleisösi etsii ja miten heidät voidaan tavoittaa. Se vaatii oikeiden työkalujen käyttöä, käyttäjätiedon analysointia ja tulosten soveltamista käytännössä.
Oikein tehtynä avainsanatutkimus parantaa löydettävyyttä hakukoneissa liiketoiminnan kannalta tärkeillä hakutermeillä, lisää liikenteen laatua sekä määrää ja auttaa synnyttämään parempia tuloksia mainonnassa.