Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi, eli SEO, on yksi Google-markkinoinnin  ja digimarkkinoinnin kulmakivistä. Google-haun dominoivan markkinaosuuden takia hakukoneoptimoinnissa keskitytään maksuttoman löydettävyyden kehittämiseen Googlessa.

Hakukoneoptimoinnissa pitää muistaa, että hakutulossijoitusten parantaminen on vain välivaihe – ei lopullinen päämäärä. Hakukoneoptimoinnin tavoitteena on kasvattaa myyntiä.

Miksi Googlella on niin vahva asema

Internetin ollessa nuori, käytettiin useita hakukoneita. Googlen menestys hakukoneena on perustunut siihen, että sen hakutulokset ovat miellyttäneet käyttäjiä, eli sen hakualgoritmit tuottivat käyttäjille osuvampia tuloksia.

Hakukoneoptimoinnin tavoite vaiheittain:

  1. Paranna sivuston sijoitusta yrityksen myynnin kannalta tärkeillä hakusanoilla
  2. Kehitä linkkien houkuttelevuutta niin, että saat houkuteltua kävijät sivustollesi
  3. Varmista, että sivusto konvertoi kävijät yhteydenotoiksi tai myynniksi

Mitä asioita Google arvostaa sivustossa

Google on algoritmillaan pyrkinyt siihen, että kävijä saa relevantteja vastauksia hakuunsa, eli hakukone tarjoaa tuloksissaan sivustoja, joissa käsitellään hakijan etsimää aihetta, hakijalle tarjotaan hakutuloksissa sivustoja, jotka ovat käyttäjäystävällisiä ja sivusto on käyttäjien arvostama.

Googlen algoritmin arvostamat asiat

  1. Sisällöt
  2. Tekninen SEO ja sivuston käytettävyys
  3. Käyttäjäsignaalit – Sivuston arvostus

Sisällöt kertovat Googlelle sen, minkä aihepiirin hakujen yhteydessä sivuston kuuluisi löytyä hakutuloksista, eli mitä aiheita sivusto käsittelee. Sisällön määrä ja laatu vaikuttavat Googlen arvioon sivuston laadusta, eli siihen, kuinka hyvän vastauksen sivuston sisältö tarjoaa hakijalle.

Google suosii sivustoja, joiden tekninen käytettävyys on hyvä ja turvallinen. Samalla se arvioi myös sisältöjen käytettävyyttä teknisestä näkökulmasta, eli esim. tekstin visuaalista luettavuutta, eli kontrastia taustaan, fonttikokoa, fontin selkeyttä jne. Tekninen SEO keskittyy siis sivuston toimivuuteen, käytettävyyteen ja tietoturvaan.

Käyttäjäsignaalien avulla Google pyrkii arvioimaan sivuston laatua ja arvostusta. Käytännössä Google mittaa sitä, miten kävijät sivustoon eri tavoin reagoivat eri yhteyksissä ja antavatko muut sivustot ”suosituksia” sivustolle luomalla niihin linkkejä.

Kuinka hakukoneoptimointia tehdään

Hakukoneoptimoinnilla pyritään vaikuttamaan Googlen algoritmin arvostamiin asioihin. Helpointa on vaikuttaa sisältöihin ja sivuston käytettävyyteen, sillä niitä pystytään muokkaamaan. 

Sivuston arvostus onkin monimutkaisempi juttu. Osa sivustolla tehdyistä asioista voi vaikuttaa siihen, mutta pääosin kyse on sivuston ulkopuolelta tulevista signaaleista, joista osaan voi yrittää vaikuttaa, osaan ei.

Hakukoneoptimoinnin rooli Google-markkinoinnissa

Hakukoneoptimoinnin tulisi olla osa Google-markkinoinnin strategiaa ja hakukonelöydettävyyttä. Sille tulisi asettaa realistiset tavoitteet, resurssit ja pitkäjänteinen kehityssuunnitelma, koska löydettävyyden kehitys tai myynnin kasvu ei välttämättä tule nopeasti.

Jos yrityksellä ei ole mahdollisuuksia sitoutua pitkäjänteiseen SEO-kehitykseen, kannattaa hakukoneoptimoinnin perusasiat kuitenkin laittaa sivuston osalta kuntoon. Pelkästään tällä voidaan saavuttaa jo hyviä tuloksia. Hakukoneoptimoinnista on muitakin hyötyjä, jotka voidaan saavuttaa tällä projektimuotoisella työllä.

Hakukoneoptimoinnin muut hyödyt

Hakukoneoptimoinnin yhteydessä yleensä terävöitetään sivuston viestintää ja termistöä, luodaan kävijöille uutta ja toivottavasti tärkeää sisältöä, teknologiaa ja käyttökokemusta kehitetään. Jo yksin nämä voivat kasvattaa sivuston tuottamia tuloksia.

Tämän lisäksi hakukoneoptimointi yleensä parantaa myös hakusanamainonnan laatupisteitä ja panos-tuotossuhdetta.