Google Search Console

Google Search Console on Googlen tarjoama ilmainen työkalu, joka auttaa seuraamaan, analysoimaan ja parantamaan sivustojensa löytymistä Googlen hakutuloksissa. Google Search Console on siis oiva työkalu hakukoneoptimointiin, mutta sitä voi käyttää myös avainsanatutkimuksessa avainsanaideoiden löytämiseen.

Tässä on yleiskatsaus siitä, miten sitä voi käyttää ja mitä hyötyä siitä on:

Google Search Console on tarkoitettu ensisijaisesti hakukonelöydettävyyden mittaamisen ja teknisen SEO:n kehittämiseen ja ylläpitoon. Se tarjoaa jonkin verran tietoa myös käyttäjäsignaaleista, kuten linkityksistä ja hakutulosten klikkiprosenteista. 

Search consolesta löydät näkymän, joka kertoo valitsemaltasi aikaväliltä, kuinka moni käyttäjä näkee ja klikkaa sivustoasi Googlen hakutuloksissa.

Voit tarkastella avainsanoja tai hakulauseita, jotka tuovat liikennettä sivustolle tai joilla sivusto löytyy Google-hauista. Se ei anna tietoa hakusanoista, joilla sivusto ei ole ollut haussa mukana valitulla aikavälillä.

Voit tarkastella avainsanoja sanakohtaisesti tai teemoittain:

  • keskimääräistä sijoitusta hakutuloksissa
  • klikkausmääriä
  • klikkausprosenttia
  • näyttökertoja

Voit myös tarkastella näiden lukujen kehittymistä.

Indeksointi

Search Consolesta voit tarkistaa, mitkä sivustosi sivut (URL-osoitteet) ovat Googlen indeksoimia ja mitkä eivät. Voit korjata havaitut virheet, kuten sivut, joita ei voida indeksoida teknisten ongelmien takia (esim. 404-virheet).

Sivukartta:

Search consolen kautta voit lähettää XML-sivukartan Googlen indeksointia varten. Tämä voi olla aiheellista isojen sisältömuutosten, sivustouudistuksen tai hakukoneoptimointiin liittyvien toimenpiteiden jälkeen, jos näiden vaikutusta halutaan nopeuttaa.

Robots.txt-tiedosto:

Voit tarkistaa Search consolesta, onko robots.txt-tiedosto oikein määritelty estämään tai sallimaan tiettyjen sivujen indeksointi.

Indeksointi

Search Consolesta voit tarkistaa, mitkä sivustosi sivut (URL-osoitteet) ovat Googlen indeksoimia ja mitkä eivät. Voit korjata havaitut virheet, kuten sivut, joita ei voida indeksoida teknisten ongelmien takia (esim. 404-virheet).

Sivukartta:

Search consolen kautta voit lähettää XML-sivukartan Googlen indeksointia varten. Tämä voi olla aiheellista isojen sisältömuutosten, sivustouudistuksen tai hakukoneoptimointiin liittyvien toimenpiteiden jälkeen, jos näiden vaikutusta halutaan nopeuttaa.

Robots.txt-tiedosto:

Voit tarkistaa Search consolesta, onko robots.txt-tiedosto oikein määritelty estämään tai sallimaan tiettyjen sivujen indeksointi.

Mobiilikäytettävyys:

Voit tarkistaa, ovatko sivut optimoituja mobiililaitteille. Search Console arvioi myös, onko sivustolla mobiilikäytettävyyteen liittyviä visuaalisia ongelmia, kuten liian pienikokoista tekstiä tai elementtien liian lähekkäin sijoittelua.

Core Web Vitals:

Core Web Vitals mittaa kuinka nopeasti sivustosi latautuu ja kuinka hyvin se reagoi käyttäjien vuorovaikutukseen. Tällaisten lukujen tulkitsemisessa tulee kuitenkin olla tarkkana, kuten sivulla Tekninen SEO kerromme

Sisäiset ja ulkoiset linkit:

Search Console pyrkii arvioimaan, kuinka hyvin sisäiset linkkisi (linkit omien sivujesi välillä) on järjestetty. Hakukone arvostaa kävijöiden aktiivista ohjaamista uusien sisältöjen ääreen.

Voit myös tarkastella ulkoisia linkkejä, jotka johtavat sivustollesi, sekä arvioida niiden laatua ja määrää.

Tähän osioon ei kukaan haluaisi joutua koskemaan, sillä täältä näet, jos Google on antanut sivustollesi rangaistuksia esimerkiksi huonolaatuisen sisällön tai roskapostin vuoksi. Voit myös tarkistaa, onko sivustosi hakkeroitu tai sisältääkö se tietoturvan kannalta haitallisia elementtejä.

Kun sivustosi tekninen ylläpito ja päivitykset ovat osaavissa käsissä, ei tähän osaan yleensä ole tarvetta perehtyä.

Voit pyytää Googlea indeksoimaan uuden tai päivitetyn sivun nopeasti ja nopeuttaa uuden sivun löytymistä hakutuloksista.

Voit tarkistaa, onko monikielisten sivustojen hreflang-tunnisteet määritelty oikein.

Mihin Google Search Consolen dataa voidaan käyttää?

1. Verkkosivuston liikenteen ja SEO-tilanteen analysointiin

2. SEO-strategian suunnitteluun

3. Teknisten ongelmien ratkaisemiseen

4. Uusien sisältöjen indeksoinnin nopeuttamiseen

5. Linkkiprofiilin hallintaan

6. Sivuston turvallisuuden seuranta ja varmistus

Google Search Console on hyvä työkalu kaikille, jotka haluavat hallita verkkosivustonsa näkyvyyttä ja parantaa hakukoneoptimointiaan.