Pmax-mainonta

Google Performance Max (PMax) on Google Ads -mainonnan kampanjatyyppi, joka käyttää tekoälyä ja koneoppimista saavuttaakseen parhaan mahdollisen suorituskyvyn kaikilla Googlen mainosalustoilla yhdestä kampanjasta. 

Se on kokonaisvaltainen ratkaisu, joka yhdistää kaikki Googlen kanavat, kuten YouTuben, Display-verkon, Shoppingin, Hakutulokset, Gmailin, Discoveryn ja Google Mapsin, yhdeksi kampanjaksi.

Milloin ja miten Pmaxia kannattaa käyttää

Pmaxia voi suositella lähes jokaiselle kasvuhakuiselle yritykselle yhdeksi osaksi Google-markkinointia. Sen puolesta puhuvat sen monipuolisuus ja kyky saavuttaa sellaisia kohderyhmiä, joita ei perinteisellä hakusanamainonnalla koskaan tavoittaisi.

Mediakustannuksiltaan se on hyvin kustannustehokas. Se on erinomainen lisä hakusanamainonnan rinnalle.

Performance Max -mainonnan edut

Kaikki yhdessä kampanjassa: Yksi kampanja kattaa koko Googlen ekosysteemin ja mainonnan viesti pysyy samana, kunhan katsot että materiaalit ja tekstit eivät riitele keskenään.

Laajempi kattavuus: Kampanjat tavoittavat käyttäjiä useissa kanavissa ja useissa eri käyttötilanteissa. Käytännössä mainonta tavoittaa laadukkaasti sellaisia käyttäjiä, joita et omilla manuaalisilla valinnoilla tulisi koskaan tavoittamaan. Google on kerännyt verkon käyttäjistä vuosikymmeniä tietoa, jota tekoäly voi käyttää mainonnan kohdentamiseen.

Parempi suorituskyky: Kun hyvän kohdennuksen ja laadukkaiden mainosmateriaalien avulla saavutetaan tuloksia, joiden data tarjotaan Google Adsille, tekoäly oppii kohdentamaan mainontaa hyvin ja budjetti käytetään tehokkaasti.

Performance Maxin käytölle on tiettyjä vaatimuksia, vaikka periaatteessa mainonnan käynnistäminen on helppoa.

Tuloksiin vaikuttavat

  1. Käytössä olevan datan määrä ja laatu
  2. Kohdennukset
  3. Mainosmateriaalit, kuvat, tekstit, videot
  4. Tuotekuvausten laatu verkkokaupassa
  5. Optimointi ja reagointi tuloksiin

Ads-tagit ja analytiikka pitää konfiguroida valmiiksi, jotta tulosten seuranta on mahdollisimman kattavaa mainonnan tekijälle. Tavoitteiden mittaus pitää olla kunnossa myös siksi, että mainonnalle pystytään tarjoamaan tavoitteisiin liittyvää dataa, jonka pohjalta se optimoituu oikein.

Mainontaan pitää budjetoida riittävästä, jotta mainonta oppii. Oppiihan se pienelläkin budjetilla, mutta hitaammin.

Signaalien (kohdennuksen) luominen vaatii perehtymistä Googlen eri kohdistustapoihin. Googlen luomista valmiista kohderyhmistä ei läheskään aina löydy sellaista yleisöä, joita voisi käyttää signaaleina, eikä pelkillä demografia kohdennuksilla vielä välttämättä pötkitä pitkälle.

Vieraillut sivustot, sekä avainsanoilla annetut signaalit kannattaa miettiä huolella.

Mainokset syntyvät järjestelmään syötettyjen materiaalien yhdistelminä. Viestien ja kuvien valinnoissa kannattaa olla huolellinen ja varmistaa, että ne puhuttelevat kohderyhmän tarpeita ja että variaatioita on riittävästi. Tekoäly testaa eri yhdistelmiä.

Jos mainostajalla on verkkokauppa, voidaan Pmaxissa käynnistää myös shopping-mainonta. Shopping-mainonta edellyttää Google kauppiaskeskuksen perustamista ja tuotefiidin noutamista verkkokaupasta. Koska mainokset muodostuvat verkkokaupassa olevan tuotekuvauksen perusteella, voi niihin vaikuttaa vain muokkaamalla tuotekuvausta, kuten kuvaa, hintaa jne.

Vaikka tekoäly hoitaa optimointia, se toimii kuitenkin annettujen raamien sisällä, eli sille tarjotun datan, sisältöjen ja signaalien perusteella. Myös erilaisilla tavoitteilla tai tavoitteiden raja-arvoilla voidaan saavuttaa voimakkaasti toisistaan poikkeavia tuloksia.

Google Pmax-mainonnan kustannukset

Mediabudjetin osalta Pmax on melko edullinen. Edistynyt tekoäly saattaa oppia paljon jo satojen eurojen kuukausibudjetilla niin, että tuloksia rupeaa syntymään. Ja jos tuloksia rupeaa syntymään, voi budjettivipua vääntämällä skaalata tuloksia ylös.

Asiantuntijapalvelut

Jos Google Adsiin, Pmaxiin, digiviestintään tai analytiikkaan liittyvät asiat ovat vieraita, suosittelemme asiantuntijan käyttämistä Pmax-mainonnan käynnistämisessä. Tästä luonnollisesti syntyy kustannuksia.

Mainonnan käynnistämiseen liittyy jonkin verran kompleksisuutta ja siinä vaaditaan erityisosaamista analytiikan, mainonnan tavoitteiden asettamisen, kohdistusten, mainonnan suunnittelun ja mainosmateriaalien osalta.

Myös mainonnan optimointi, eli tulosten tulkinta ja oikeiden muutosten tekeminen materiaaleihin, viesteihin ja kohdistuksiin vaatii osaamista.

Mainosmateriaalien tuotanto

Mainoksissa tulisi käyttää hyvälaatuisi ja selkeitä kuvia, sekä nopeatempoiseen mainontaa sopivia videoita. Mainosmateriaalien tuottamisessa kannattaa käyttää myös ammattilaista.

Performance Max -mainonnan ominaisuuksia

Laaja näkyvyys:

Kampanjasi mainokset näkyvät kaikilla Googlen alustoilla ja mainospaikoissa.

Esimerkiksi: YouTube-videoiden mainospaikat, Display-mainokset GDN-verkostossa, tekstimainokset hakutuloksissa ja Shopping-mainokset Google Shoppingissa.

Automaatio ja tekoäly:

Tekoäly optimoi mainontaa sille annettujen tavoitteiden ja raamien sisällä. Se optimoi budjetin kohdistusta, mainosmuotojen käyttöä, kohderyhmiä ja kampanjan tuloksia automaattisesti.

Mainostajan tehtävä on asettaa tavoitteet, määrittää signaalit, joiden perusteella mainontaa kohdistetaan, varmistaa riittävä ja oikea datan saanti, sekä tuottaa tarvittavat materiaalit (kuvat, videot, tekstit) ja määrittää budjetti.

Mainosmateriaalien yhdistäminen:

Performance Max luo yhdistetyn kampanjan hyödyntämällä kaikkia annettuja mainosmateriaaleja.

Kampanjaan syötetyistä teksteistä, kuvista, videoista ja logosta Google luo automaattisesti eri alustoille sopivia mainoksia. Google ei siis luo kuvia tai tekstejä. Viestin ja kuvien yhdistämisessä kannattaa siis olla tarkkana, sillä niillä on kriittinen vaikutus mainonnan tuloksiin. Jos materiaali ei toimi, ei paraskaan tekoälykohdennus saa mainontaa tuottamaan myyntiä.

Tavoitteisiin perustuva optimointi:

Voit asettaa kampanjalle konkreettisia tavoitteita, kuten myynnin kasvattaminen, liidien kerääminen tai verkkosivuston liikenteen lisääminen.

Tekoäly optimoi kampanjan saavuttaakseen parhaan mahdollisen tuloksen näiden tavoitteiden pohjalta, kunhan asettamasi tavoitteet ovat mittauksessa ja mainonnalla on tämä data käytettävänään.

Audience Signals (yleisövihjeet):

Vaikka Performance Max käyttää automaatiota, kannattaa mainonnalle antaa ”yleisövihjeitä” eli kohderyhmäideoita, kuten käyttäjätietoja tai olemassa olevia asiakaslistoja, auttaaksesi algoritmia löytämään oikeat yleisöt. Näin mainonta lähtee pyrkimään heti alusta oikeaan suuntaan.