Hakusanamainonta
Googlen perinteinen hakusanamainonta (Google Search Ads) on osa Google Ads -mainosjärjestelmää, jonka avulla yritykset voivat mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan Googlen hakutuloksissa.
Hakusanamainonta perustuu avainsanoihin, joita käyttäjät syöttävät Google-hakuun. Mainokset näkyvät hakutulosten ylä- ja alaosassa ”sponsoroidut”-merkinnällä.
Hakusanamainonta on kehittynyt
Perinteinen määritelmä Googlen hakusanamainonnasta on melko suppea, sillä hakusanoja voidaan käyttää mainonnan kohdentamisessa nykyään hyvin monipuolisesti myös muualla Googlen verkostossa.
Hakusanamainonnassa voidaan ja pitää nykyään hyödyntää tehokkaasti tekoälyä ja Googlen dataa.
Kannattaako perinteistä hakusanamainontaa nykyään käyttää?
Hakusanamainonnalla pyritään vastaamaan kysyntään. Osa ihmisistä ilmentää tarvetta hakemalla tuotteita tai palveluita hakukoneesta tietyillä hakusanoilla. Kun vastaukseksi tarjotaan mainosta, joka vastaa tähän tarpeeseen, ollaan jo lähellä ostopäätöstä, tai ainakin yhteydenottoa.
Nopeita tuloksia myyntiin oikealla kohdennuksella
Hakusanamainonta voi perinteisimmässäkin muodossa toimia erittäin tuottavasti silloin, kun halutaan hankkia uusia asiakkaita ja kasvattaa myyntiä. Nopeita tuloksia voidaan saavuttaa selkeään tarpeeseen kohdistetuissa hauissa sellaisilla toimialoilla, joissa hankintakynnys on matala tai hankinta perustuu sesonkeihin, voimakkaaseen tai akuuttiin tarpeeseen, esim. auto hajoaa tiensyrjään, ikkuna rikkoutuu, etsitään ravintolaa, tarvitaan putkimiestä, hautauspalvelua jne.
Tarkasti kohdennetulla hakusanamainonnalla on rajansa
Kun hakusanamainonta on kohdennettu tarkasti, se tavoittaa vain ne ihmiset, jotka osaavat tehdä hakuja riittävällä tarkkuudella. Tällaisia hakuja on yleensä rajallinen määrä. Kun näistä hakijoista tavoitetaan mainonnalla säännöllisesti 80-90 % ja muut asiat ovat mainonnan ja sivuston osalta kunnossa, ei tarkasti kohdennetulla mainonnalla tulla saavuttamaan enää merkittävää kasvua.
Tämä ei tarkoita sitä, että tarkasti kohdennettu, tuottava hakusanamainonta olisi huonoa, mutta tietyn pisteen jälkeen se ei enää kehity.
Mitkä asiat vaikuttava hakusanamainonnan tuloksiin.
Hakusanamainonta on periaatteessa helppo käynnistää itsekin. Google ads käyttöliittymä opastaa Ads-tilin perustamisessa ja mainonnan käynnistämisessä. Google Ads hakusanamainonnan tuloksiin voidaan vaikuttaa kuitenkin monilla keinoilla ja mikäli nämä keinot eivät ole hallussa, kannattaa mainonnan tekeminen jättää ammattilaiselle.
Tärkeimpiä hakusanamainonnan tuloksiin vaikuttavia tekijöitä ovat:
Avainsanojen relevanttius
Kävijät pitää oikeasti ovat etsimässä tuotteisiin tai palveluihin liittyviä asioita ja avainsanoilla pitää olla riittävä volyymi. Avainsanojen valinta tehdään avainsanatutkimuksen avulla.
Avainsanojen volyymi
Jos mainostuksessa on vain matalien hakumäärien hakusanoja, saat hyvin pieniä kävijämääriä mainonnalla sivustollesi. Tällöin tilastolliset tosiasiat alkavat sotimaan onnistumista vastaan. Parhaillakin kohdennuksilla kävijöistä saadaan yhteydenottoja tai tilauksia harvemmin yli 4 % osumalla.
Mainonnan kohdennus:
Mainontaa voidaan kohdentaa lukemattomilla eri tavoilla, kuten maantieteellisesti, avainsanatyypeillä, negatiivisilla avainsanoilla, erilaisilla segmenteillä jne.
Tekoälyn ja automaatioiden oikea hyödyntäminen
Googlen oma tekoäly ja mainonnan algoritmit toimivat hyvin, jos sille pystytään tarjoamaan riittävästi dataa, jonka perusteella se pystyy suorittamaan oikeanlaista optimointia. Riittävään datamäärään vaaditaan myös tarpeeksi suuri budjetti, jotta dataa syntyy. Tekoälyn ja automaatioiden mahdollisuudet tulee tunnistaa ja ottaa ne oikealla tavalla ja oikealla hetkellä käyttöön.
Budjetointi
Liian pienellä budjetilla saatetaan päätyä samaan tilanteeseen, kuin liian pienten hakumäärien kanssa. Mainonta ei tavoita riittävästi potentiaalisia asiakkaita. Automaatioita käytettäessä pitää myös ymmärtää, missä kohtaa ei pidä ylibudjetoida, jotta tekoäly ei haaskaa rahaa.
Hintatarjoukset
Oikeilla hintatarjousten rajauksilla tai hintatarjousstrategioilla varmistetaan mainosten näkyvyys ja voidaan optimoida budjetin käyttöä. Käytössä oleva budjetti ja hintatarjousten taso tai hintatarjousstrategia vaikuttavat toisiinsa.
Mainosten laatu ja houkuttelevuus
Mainoksen tekstit vaikuttavat siihen, saako se potentiaalisen asiakkaan klikkaamaan ja saapumaan sivustolle. Sen pitää vastata tarpeeseen ja puhutella asiakasta oikealla tavalla.
Laskeutumissivu ja sivusto
Sivua, jolle mainos ohjaa kutsutaan laskeutumissivuksi. Tämän sivun pitäisi välittömästi kertoa kävijälle, että hän on saapunut oikeaan paikkaan, eli sivu tarjoaa sitä tuotetta tai palvelu, mitä hän on etsimässä. Sivun pitää olla myös visuaalisesti selkeä ja näyttää hyvältä. Sivun pitää tarjota asiakkaan kannalta tärkeät asiat, jotka edistävät ostopäätöstä tai yhteydenottoa, tai ohjaa lisätiedon ääreen.
Sivuston tulee myös muilta osiltaan olla vakuuttava ja lienee sanomattakin selvää, että sen pitää toimia teknisesti moitteettomasti. Sivustolla pitää olla kautta linjan selkeät toimintakehotteet (call-to-action) tavoitetapahtumiin.
Mainonnan mittaus ja optimointi
Kumppanikseen mainonta tarvitsee laadukkaan mittauksen, ja sivustolle konfiguroidun Google Analyticsin, jonka perusteella sekä tekoälyn operoimia kampanjoita, sekä manuaalisesti johdettuja kampanjoita voidaan optimoida. Myös tekoälyn asetuksia, kohdennuksia ja mainosmateriaaleja voidaan aktiivisesti kehittää.
Yrityksen tekemä muu markkinointi
Niin hyvää ja tärkeää kuin hakusanamainonta onkin, on suositeltavaa käyttää myös muita kanavia mainonnassa. Verkon käyttö ja tiedon hakeminen on sirpaloitunut useisiin eri kanaviin ja tästä syystä hakusanamainonnan rinnalle on hyvä harkita myös muita digikanavia ja myös verkon ulkopuolista mainontaa.
Ulkopuoliset tekijät
Trendit, taloudellinen tilanne, kilpailu, yrityksen maine, hinnoittelu, valikoima, tuotteiden laatu ja yrityksen myynnin toiminta vaikuttavat kaikki tuloksiin.