Google Analytics 4
Google Analytics 4 (GA4) on Googlen verkkosivustojen ja sovellusten analytiikkatyökalu, joka korvasi Universal Analyticsin. Se tarjoaa kehittyneitä ominaisuuksia datan keräämiseen ja analysointiin.
Mihin Google Analyticsia käytetään
Google Analyticsia asennettaan verkkosivustolle ja sitä käytetään sivuston, maksuttoman kävijäliikenteen ja markkinoinnin tulosten mittaamiseen ja kehittämiseen.
Google Analyticsista tarkastellaan useimmiten seuraavia asioita:
- sivuston kävijäliikenteen lähteitä
- sivuston laskeutumissivuja ja kävijöiden selaamia sivuja
- kävijöiden maantieteellistä sijaintia
- kävijöiden käyttämiä laitteita ja selaimia
- sivustolla vietettyä aikaa
- sivuston myynnillisiä tai muita tavoitetapahtumia
Näitä tietoja voidaan yhdistellä, suodattaa, verrata ja tarkastella monesta eri näkökulmasta. Tämä tiedon avulla saadaan selvitettyä kehityskohteita ja mitattua eri toimenpiteiden vaikutusta tuloksiin.
Google Analyticsin käytön tavoitteet
Google Analyticsin käytön tavoitteita voivat olla
- Sivuston, kävijäliikenteen tai markkinoinnin nykytilanteen ja tulosten tason selvittäminen.
- Sivuston muokkauksen, kävijäliikenteen ja markkinoinnin toimenpiteiden vaikutuksen mittaus ja optimointi.
Kenelle Google Analytics on tarkoitettu
Google Analytics sopii kaikille, jotka haluavat kehittää sivustoa, kävijäliikennettä tai markkinoinnin tuloksia. Maksuttomuutensa ansiosta, sitä voi käyttää myös nice-to-know seurantaan, esim. kävijämäärien mittaamiseen.
Aktiiviseen kehitystyöhön sitä käyttävät pääasiassa digitoimistojen ammattilaiset tai asiaan syvemmin perehtyneet markkinointivastaavat. Google Analytics saadaan helposti integroitua Google Ads mainonnanhallinnan kanssa, jolloin Analyticsin dataa voidaan hyödyntää mainonnan kohdentamisessa tai analytiikkadataa
Analyticsista saatetaan syöttää dataa myös liiketoiminta-analytiikan järjestelmiin, jolloin siitä tulee yksi lisätietolähde BI:n hyödyntämiseen.
Google Analyticsin käyttöönotto
Google Analyticsin perusasennus ja ammattikäyttöön tehty asennus poikkeavat toisistaan aika paljon.
Google Analytics-tilin avaaminen
Google Analytics otetaan käyttöön avaamalla oma Google Analytics -tili osoitteessa analytics.google.com. Tilin luomisen yhteydessä järjestelmä luo seurantaskriptin ja seurantatunnuksen.
Google Analyticsin perusasennus
Google Analyticsin asentaminen nice-to-have käyttöön on hyvin usein melko yksinkertaista. Monien julkaisujärjestelmien hallinnasta löytyy paikka, johon seurantatunnuksen voi syöttää ja tämän jälkeen julkaisujärjestelmä hoitaa loput.
Joissain verkkokauppa-alustoissa perusasennus hoitaa myös edistyneemmän seurantatiedon keräämisen automaattisesti verkkokauppatapahtumista.
Edistyneempi asennus
Edistyneempi Google Analyticsin asennus tehdään yleensä Google Tag Managerin avulla. Sen avulla seurantaskriptin asennusta voidaan räätälöidä. Google Tag Managerin avulla voidaan kerätä myös tietoa sellaisista tapahtumista sivustolla, joita Google Analytics ei muuten pystyisi mittaamaan ja lähettää tämä tieto Google Analyticsiin.
Edistyneemmän asennuksen yhteydessä määritellään konversiot, varmistetaan kaiken oleellisen datan keräys, selkokielistetään raportit ja varmistetaan eri tapahtumien helppo löytyminen raporteista.
Analytiikkadata ja evästekyselyt
Evästekyselyt heikentävät jonkin verran seurantatiedon kerääntymistä. Tähän voidaan kuitenkin vaikuttaa hyvällä evästekyselyiden suunnittelulla ja erilaisilla analytiikan ratkaisuilla, kuten serverside trackingilla.
Analytiikkadata ei ole koskaan ollut eksaktia ja tieteellisen tarkkaa, sillä ihmisillä on aina ollut mahdollisuus estää seurantatiedon kerääminen. Google Analytics ei sovellu esim. myynnin raportointiin, jos halutaan tarkkaa dataa. Se kerää kuitenkin valtaosan tiedosta ja sitä käytetään muutosten ja trendien mittaukseen. Digimarkkinoinnin ammattilaisille se on yksi perustyökaluista ja tietolähteistä.
Google Analytics 4 keskeiset ominaisuudet
Tapahtumapohjainen seuranta – Perinteisten istuntojen ja sivulatausten sijaan GA4 käyttää tapahtumapohjaista mallia, mikä mahdollistaa joustavamman datan seurannan.
Parempi käyttäjäpolkujen analyysi – Seuraa asiakkaiden toimintaa eri laitteilla ja alustoilla yhdistetysti.
Edistynyt tekoäly ja ennakoiva analytiikka – GA4 hyödyntää koneoppimista tarjotakseen ennakoivia oivalluksia, kuten todennäköisyyksiä ostoksille ja sitoutumiselle.
Parempi tietosuoja ja evästeettömyys – Suunniteltu toimimaan ilman kolmannen osapuolen evästeitä ja tukemaan tiukentuvia tietosuojalakeja (GDPR, CCPA).
Syvempi integraatio Google Ads:iin – Auttaa kohdentamaan mainontaa paremmin käyttäjäkäyttäytymisen perusteella.